Friday, July 31, 2009

Si Penggali Kubur

Kejadian berlaku malam semalam. Aku, Hilmi dan Nafis(Baya) nak pegi Alamanda. Kareoke sat. Hilmi sangap. So diorang dtg lah rumah aku naik motor. Kebetulan pula time tu kereta takde, iman bawa. So nak tanak, kene lah diorg bawa aku naik motor. HAHAHA! Pandai tu, menggunakan aku. Bawa motor smpai umah aku, then naik kete ke alamanda. Takpat ah jeb! So ktorg patah balik ke mapley terowong di Presint 9. Aku dan Baya tunggu kat situ, Hilmi gi amik helmet lebih kat rumah dia. Sampai2 je dia kat mapley bersama-sama dengan helmet, dia cakap. "Weyh, ada kucing mati doe kat depan rumah aku! Camne ni? Aku tak tau nak buat pe." Aku dgn Baya tkejutlah. Tiba2 lak Hilmi ada kucing. Tak pernah2 plak. So aku dgn Baya decide, tak yah ah kareoke. Gi settlekan problem Hilmi. Pastu makan. Sbb Baya lapar gila time tu.

Sampai2 je kat rumah Hilmi. Yes, mmg ada kucing tu kat depan pintu rumah dia. Hilmi ckp agaknya dia mati lemas time orang fogging nyamuk petang tadi. Kesian jugak. Hilmi bleh plak cakap nk buang dalam plastik je. Dia suruh aku dgn baya angkat. Dia geli. HAHA. Tp aku dgn baya cepat2 amik cangkul, gi cari port jauh sket. Hilmi suruh tanam depan rumah dia je. Tp takkan lah kan, baya ckp kang jd kuntilanak. Haha ntah pape. Dah dapat spot, aku pun start ah menggali. Maka bermulalah episod pengalaman yg tak dpt dilupakan. Spot ni agak jauh dari rumah Hilmi, tp di laluan pejalan kaki sebelah rumah jiran dia dekat dgn taman permainan. Haha. Asal jauh sket dari rumah Hilmi dah ah kan. Aku dan Baya gali lah lubang, semetara tu Hilmi dtg bawa kucing tu. Boleh plak. Tadi cakap geli. Tp style dia bawa agak kejam ah. Guna kain, pegang kaki belakang, kepala dan ekor cm terjuntai je. Aduhhh.. Then teruskan menggali. Kena gali dalam so tak berbau, Hilmi bantai malas nak gali dalam2. Cuak ape tah. Agak2 dah ckup dalam tu, letaklah kucing tu ke liang lahad dia. Sbb aku dgn baya hanya ukur untuk panjang kucing tu, jadi kaki dia tak muat lah nak masuk. Masing2 dah cuak. Buatnya macam jenazah manusia. Tp kucing mana ada dosa pahala kan? So takde pe lah kot. Hilmi bengkok kan kaki depan dan blkg dia mcm dia tgh duduk. Pastu, dia ckp. Mayat dia ni tak sakit ke haa, aku bengkokkan kaki dia? Aku pun tak tau lah. Diam je. Nampak comel plak kucing tu kat dalam tu. Ngam2 je. Aku pun start lah kambuskan kucing tu. Tengah2 kambus tu, terasa sedih plak tengok. Pilu je. Aku start dari ekor, bila smpai leher je, aku bg baya buat. Sedih ah. Baya pun sama. Dah siap kambus, pening plak nak tanda camne. Baya bantai nak buat batu nisan guna ranting kayu. Aku tgk cm budak2 main2 je nnt. Aishh pening gak. Aku ingt nk biar kan je cmtu. Baya fikir budak2 main2 pasir plak kang. Last2 guna kain yg hilmi guna utk bawa kucing tu je. Letak je kat situ. Aduhh. Pelik2 ah. Selesai je kerja, aku plak jd lapar sbb penat menggali. Tp baru sikit. Cmne lah org yg menggali kubur utk kita tu. Dalam tu.

Sbg renungan, segalanya berlaku dgn sekelip mata. Even kematian. Dan kejadian tu pun berlaku mungkin juga takdir Hilmi lah. Tak tau kucing sapa, mati depan rumah dia. Bak kata aku dan baya "Kucing tu percaya kat kau mi utk uruskan mayat dia, sbb tu dia mati depan rumah kau". Ntah pape. Anyway, satu pengalaman yg berharga. Baya ada record video time aku tgh korek liang lahad tu. Tp kejap je. Dia cuak takut ada pape pelik. Paranoid plak dah. Okay, kalau dpt, aku letak. Bye.

2 comments: